بررسی مؤلّفه های رمانتیستی رمان بامداد خمار

نویسندگان

شهرام احمدی

مصطفی میردار رضایی

راحیل محمدی ده عباسانی

چکیده

رمانتیسم نه فقط یک مکتب ادبی بلکه جنبش و نهضتی جهانی است که زمینه­ های گوناگونی همچون: ادبیّات، فلسفه، علوم اجتماعی و سیاسی، معماری، موسیقی، نقاشی، سینما و جز آن را در برمی­ گیرد. این مکتب از لحاظ تاریخی در اروپای قرن نوزدهم اوج گرفت، امّا به تدریج سراسر اروپا را در نوردید و حتی کشورهای غیر اروپایی را تحت­ تأثیر خود قرار داد. از جمله­ ی این کشورها ایران بود؛ نخستین مؤلّفه­ های این مکتب در شعر دوران مشروطه ظهور ­یافت. از آن زمان به بعد بر اثر آشنایی ادبا با زبان فرانسه، بسیاری از آثار رمانتیک­ به فارسی ترجمه شد؛ لذا داستان­ نویسان و شاعران تحت­ تأثیر این مکتب قرار گرفتند. اصطلاح رمانتیسم از جهتی به آثار عامیانه، مردمی و عامّه ­پسند اطلاق می­ شود. رمان بامداد خمار نوشته ی فتّانه حاج سیّدجوادی یکی از پرفروش ترین رمان های رمانتیک معاصر کشور است که نخستین ­بار در سال ۱۳۷۴ منتشر و در طول سال­های بعد بارها تجدید چاپ شد. این مطالعه که به شیوه­ی کتابخانه ­ای است ضمن تعریف مختصری از مکتب رمانتیسم و معرفی اصول آن، به بررسی مؤلّفه­ های این مکتب در رمان بامداد خمار می ­پردازد. مهم­ترین اصول مکتب رمانتیسم که در رمان بامداد خمار وجود دارد: عشق، همدلی و یگانگی با طبیعت، هیجان و احساسات، تکیه بر تخیّل، نوستالژی، علاقه به دین، غلبه ­ی جهان ذهنی بر جهان واقعی و فردگرایی است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی مؤلّفه‌های رمانتیستی رمان بامداد خمار

رمانتیسم نه فقط یک مکتب ادبی بلکه جنبش و نهضتی جهانی است که زمینه­‌های گوناگونی همچون: ادبیّات، فلسفه، علوم اجتماعی و سیاسی، معماری، موسیقی، نقاشی، سینما و جز آن را در برمی­‌گیرد. این مکتب از لحاظ تاریخی در اروپای قرن نوزدهم اوج گرفت، امّا به تدریج سراسر اروپا را در نوردید و حتی کشورهای غیر اروپایی را تحت­ تأثیر خود قرار داد. از جمله­‌ی این کشورها ایران بود؛ نخستین مؤلّفه­‌های این مکتب در شعر دورا...

متن کامل

تحلیل رمان بامداد خمار

بامداد خمار رمانی است که به دلیل نقش بسزایی که در افزایش جمعیت کتاب خوان داشته، توجه منتقدان بسیاری را به خود جلب نموده است. در پژوهش حاضر، تحلیل محتوایی اثر مدنظر قرار گرفته است. به این منظور، ابتدا عناصر داستانی را تعریف و سپس هر یک از این عناصر را در رمان مورد نظر به صورت جداگانه بررسی نموده ایم. بررسی نوع رمان نشان می دهد که این اثر، مولفه هایی از رمان عاشقانه ی پرماجرا، رمان رفتار و رسوم ا...

15 صفحه اول

بررسی ویژگی‌های نوشتار زنانه دردو رمان بامداد خمار و چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم

زنان تنها در شرایطی می‌توانستند آثار ادبی خود را منتشر کنند که جایگاه اجتماعی خاص خود را داشته باشند. برای دستیابی به این جایگاه، حرکتی پایه‌ریزی شد که در نهایت به جنبشی تحت عنوان فمینیسم منجر شد. از زمانی که زنان پا به عرصه اجتماع و فعالیت‌های ادبی گذاشتند، در بررسی آثار ادبی، پژوهش-هایی مبنی بر ویژگی‌های نوشتاری آنان شکل گرفت. در این پژوهش دو رمان برجستۀ معاصر (بامدادخمار از فتانه حاج‌سیدجواد...

متن کامل

پدرسالاری در بامداد خمار (با تکیه بر نظریات آلتوسر)

مقالة حاضر به موضوع روابط قدرت و چگونگی حفظ آن در رمان بامداد خمار بر اساس نظریات آلتوسر(Althusser) (1990-1918) اندیشمند فرانسوی می‌پردازد. به باور آلتوسر فرایند حفظ قدرت به دو شکل صورت می‌پذیرد. در دورة ما قبل مدرن، حکومت‌ها با توسل به دستگاه‌های سرکوب‌گر (suppressive apparatuses) همچون ارتش، زندان، و ... قدرت خود را حفظ می‌کردند اما، در دورة مدرن شیوة حفظ قدرت، نامحسوس و از طریق دس...

متن کامل

بررسی تطبیقی شخصیت و شخصیت پردازی دو رمان بامداد خمار و شب سراب

ادبیات داستانی نیز چون دیگر انواع ادبی همواره در پهنه ادبیات فارسی از جایگاه والایی برخوردار بوده است؛اما ادبیات داستانی به معنای مصطلح امروزی پس از انقلاب مشروطه و آشنایی ایرانیان با فنون داستان نویسی غربی در ادبیات فارسی رواج پیدا کرد که با وجود گذشت زمان، هنوز یکی از رایج ترین انواع ادبی در ادبیات ایران و جهان است. تمام گونه های داستان اعم از کوتاه، متوسط و بلند حتی داستان کوتاه کوتاه دارای ...

پدرسالاری در بامداد خمار (با تکیه بر نظریات آلتوسر)

مقالة حاضر به موضوع روابط قدرت و چگونگی حفظ آن در رمان بامداد خمار بر اساس نظریات آلتوسر(althusser) (1990-1918) اندیشمند فرانسوی می پردازد. به باور آلتوسر فرایند حفظ قدرت به دو شکل صورت می پذیرد. در دورة ما قبل مدرن، حکومت ها با توسل به دستگاه های سرکوب گر (suppressive apparatuses) همچون ارتش، زندان، و ... قدرت خود را حفظ می کردند اما، در دورة مدرن شیوة حفظ قدرت، نامحسوس و از طریق دستگاه های ای...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مجله ی مطالعات ادبیات روایی

جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۲۶-۹۷

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023